סרטן הלבלב דרגה 1לאחר אבחון סרטן הלבלב, נהוג לקטלג ולמיין את חומרת המחלה על פי מדד שנקבע מראש. מידת חומרת המחלה, תתורגם לדרגה מספרית, ותבטא את מידת התפשטות הגידול. שיטת מדידה זו תסייע לצוות המטפל להתאים את פרוטוקול הטיפול למצב החולה באופן ספציפי יותר, כך שיוביל לתוצאות טובות יותר. כמו כן, מדד זה יוכל לסייע גם בהערכת הפרוגנוזה וסיכויי ההישרדות של החולה.

בדרך כלל, דרגת המחלה הנמוכה ביותר היא 0, ולאחר מכן היא נעה בין דרגה 1 לדרגה 4 של המחלה. ככלל, ככל שהדרגה מסומנת במספר גבוה יותר, משמעותה היא כי הסרטן התפשט באופן נרחב, ולאיברים מרוחקים יותר.

שיטת מדידת דרגת הסרטן

השיטה המשמשת את הצוות המטפל לקבוע את דרגת החומרה של סרטן הלבלב דומה לשיטת המדידה בסוגי סרטן אחרים. שיטה זו מתבססת על מערכת TNM האמריקאית. שיטה זו מבוססת על קביעת שלושה פרמטרים עיקריים של מידע.

T מבטא את היקף הגידול: עד כמה הוא גדול ונמצא מחוץ ללבלב או בכלי דם סמוכים.

N יבטא את התפשטות הגידול לבלוטות הלימפה. במידה ובלוטות הלימפה נגועות, יסומנו וידווחו כמה מהן מצאו נגועות.

M מבטא קיום גרורות לאתרים ואיברים מרוחקים (כמו כבד, רירית חלל הבטן, ריאות או עצמות).

את קביעת הדרגה, מבצעים באופן פתולוגי, על ידי בדיקת הרקמות שהוסרו במהלך הניתוח. במקרים בהם ניתוח אינו אפשרי, וניתן טיפול כימותרפי או הקרנתי בתחילה, דרגת החומרה תקבע באופן קליני, בהתבסס על מדדים נוספים.

משמעות המחלה בדרגה 1

משמעות שלב 1 של סרטן הלבלב, היא כי הגידול קטן מ 4 ס"מ. דרגת חומרה זו נחלקת לשני חלקים: 1A ו 1B. שלב 1A משמעותו הוא כי הגידול קטן מ 2 ס"מ והוא נמצא לחלוטין בתוך הלבלב. לא נצפו בלוטות לימפה נגועות באיזור זה ובאיזורים אחרים בגוף. שלב 1B מבטא גידול הגדול מ 2 ס"מ אך קטן מ 4 ס"מ. גם הוא נמצא לחלוטין בתוך הלבלב, ללא מעורבות של בלוטות לימפה.

סרטן הלבלב אשר נמצא בדרגה 1, לא משפיע על כלי הדם הסמוכים, כך שהפרוגנוזה שלו תהיה טובה יותר והטיפול בו יכול להיות אפקטיבי במידה רבה. בדרך כלל, הטיפול הראשוני יהיה ניתוח להסרת הגידול יחד עם שולי רקמות בריאות, בכדי לוודא שאינם מכילים תאים סרטניים. טיפולים כימותרפיים ישמשו לאחר הניתוח בפרוטוקולים שונים.

טיפול בסרטן הלבלב דרגה 1

נכון לעכשיו, בין שיטות הטיפול בסרטן הלבלב, הטיפול הטוב ביותר עבור דרגה 1 הוא ניתוח הסרה. ההליך הכירורגי הנפוץ ביותר הוא Pancreaticoduodenectomy או הליך Whipple, הכולל הסרת חלק מהלבלב, המעי הדק (תריסריון), ולפעמים גם את כיס המרה. ההליך הכירורגי המדויק עשוי להיות שונה בין החולים השונים והוא מתבסס על מיקומו המדויק של הגידול.

בכדי להבטיח כי כל התאים הסרטנים הוסרו, מומלץ לחולים להפחית את סיכון ההישנות על ידי קורס כימותרפיה. כיום, משתמשים יותר ויותר בטיפולים כימותרפיים לפני הניתוח (neoadjuvant).

על פי מיקום הגידול והדרגה המדויקת בו הוא נמצא, ניתן לתת טיפול רב מודלים המשתמש בשתי טכניקות או יותר (הקרנות, כימותרפיה, טיפול ביולוגי, או שילוב של טכניקות). טיפול זה חשוב לשיפור סיכויי ההישרדות של החולים. לפעמים, השתתפות בניסוי קליני חדשני, הבודק טיפולים חדשניים, יומלץ לחולה בכדי להבטיח את השימוש בטכניקות הטיפול החדשניות ביותר.

תהליך קבלת ההחלטות על הטיפול וסוגיו יילקחו בעצה אחת עם הרופא המטפל והחולה. נסיבות חיים, מצב בריאותי כללי, מצב נפשי ורגשי של החולה עשויים לסייע לו להבריא ולהתאושש מטיפולים אלה, אשר פעמים רבות הינם ארוכים ומייגעים.

סימנים ומניעה

לעומת השלבים המתקדמים יותר של המחלה, כדוגמת סרטן הלבלב בשלב 2, חולים אשר גילו את סרטן הלבלב בדרגה 1, הינם יחסית נדירים, מכיוון ששלב זה הינו התחלתי, ולמעשה קשה לאבחון ללא תסמינים. ככל שסרטן זה יאובחן בשלבים המוקדמים, כך הפרוגנוזה וההישרדות ל-5 שנים תהיה גבוהה יותר.

התסמינים אשר צריכים לעורר תשומת לב אצל חולים אשר יודעים כי הם נמצאים בקבוצת סיכון הם: צהבת בעיניים ובעור, כאבי בטן המקרינים לגב, ירידה במשקל ותאבון ירוד, בחילות והקאות, קרישי דם, סוכרת או רקמות שומניות. הכאב עלול להתחיל, לעיתים קרובות מאי נוחות כללית בבטן, באופן גלי, כך שהוא ילך ויבוא.

אנשים הנמצאים בסיכון גבוה להתפתחות סרטן הלבלב חייבים להקפיד על בדיקות איתור קבועות, כמו אולטראסאונד אנדוסקופי. בקבוצות הסיכון נמצאים גם אנשים עם מוטציות גנטיות, אשר בסופו של דבר יובילו ל 10% ממקרי סרטן הלבלב. תסמונות גנטיות ידועות אלו הן  BRCA1 ו- BRCA2.

קיימת אפשרות לסייע במניעת מחלת סרטן הלבלב או לפחות להפחית את הסיכון לחלות במחלה, ההמלצה היא להמנע מהגעה למצב של השמנת יתר, לשנות את הרגלי הדיאטה כמו להקפיד על בשר וגבינות דלות שומן ללא מזונות מהירים רבים, כמו מזונות מטוגנים ותוספת שמן, חמאה, מרגרינה, שמנת חמוצה או גבינת שמנת. כמו כן, יש להרבות באכילת ירקות ופירות, ולקיחת חומצה פולית. מעבר לכך, מקורות טובים לחלבון דל שומן יכללו: בשר רזה כגון עוף, דגים או תרנגול הודו, ביצים, אגוזים וחמאת אגוזים, שעועית ומזונות סויה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

חוות דעת שניה סרטן הלבלב כאשר עולה חשש מאבחון לקוי או טיפול לא הולם

סרטן הלבלב לאחר ניתוח: מתי כדאי לנתח? ואיך נראים החיים לאחר ניתוח?